20. objava 22.-27.12.2012
GIVE ME MONEY
TOGO, BURKINA 2. DEL, MALI 2.DEL
V Afriki imamo redko
katero noc mirno in tiho. Predvsem je cele noci slisati kaksen zur v blizini,
bili pa smo ze prica nocnim pogrebnim slovenostim (z oddajanjem na grand
zvocnike), glasnim zvokim, povodnih konjev in drugih zivalih, pijanih domacinov, vecernih
krscanskih mas, obicajnih jutrnajih klicanj v Mosejo, … Tokrat pa smo imeli v centru mesta bujenje
petelina pod oknom med tem ko je celo noc brnel ventilator z avijonskim zvokom.
Ko se je koncno naredil
dan smo si privoscili pravo Togosko kavo nato pa svignili ob ganski meji na
najvisji vrh. Agou (986 metrov). Fini gospodje z toyoto seveda nismo sli na vrh
pes. Ob placilu za obisk gore oziroma cestnini??? smo se odpeljali dogodivscini
naproti. Cesta je bila jasno tako slaba da se je se Toyota skoraj s tezavo
prebila do vrha (opomba> asfaltna cesta z dekoracijo kanjonov ter vdiranjem
dzungle na cestisce). Na poti navzgor bi morali po francosko afriski pripovedi
prodajalca karte srecati plantaze kave in kakavovca, kar je bil tudi prvotni
razlog za obisk gore. Seveda smo bili na vrhu preden smo opazili kaj vec kot
narabutane banane ob cesti (opomba> narabutane so postale dober trenutek za
tem ko sem jih opazil in segel po maceti). Dol grede smo se razocarano odlocili,
da vprasamo vsakega mimidocega ce kaj ve o plantazah. V prvi vasi smo naleteli
na lepo presenecenje. Otroci so nas ob nasih vprasanjih kje je kava popeljali
do susilnice in pri podvprasanju kje kava raste so pokazali na gozd. Stopis v
dzunglo, se zazres okrog, in WALAAA! Grmovja polna bunkic kave. Ocitno neuk
kave sem prejel novo lekcijo in z veseljem slikal vse okrog mene. Se posebej ko
sem na dosegu roke videl rasti banane, mangote, papaye, ananase, kavo, ...
zadovoljni z videnim smo se zapeljali navzdol in se ustavili se v drugi vasi in
povprasali po kakavovcu. Ni problema je rekel afriski dedek, segel po palici in
splezal na drevo pred hiso, pod katerim je nasel senco za pocitek. Iz drevesa
je oklestil nekaj velikih sadezev in jih pretrgal na pol. Znotraj sadeza se je
skrivalo nekaj sluzastih belih kock katere smo dali v usta in cakali kaj se
zgodi. Sladko, mehko in na sredini malenkost pogreni. kar uredu. Kaj pa smo
jedli, prasamo dedka, nakar je odgovoril da se v sredini teh kock skriva kakav.
Osupel nad videnim in spoznanim sem dal v zahvalo dedku T-shirt. Ves zadovoljen
je poizkusil se nadaljno sreco in zelel izkoristiti naso dobroto zato je ze
zahteval denar. Haha, dedek se ne
ve, da je naletel na prave gorence zato smo se mu le nasmejali in ze navajeni
Afriskih beracev smo se obrnili proti avtu. V 10 korakih, ki so nas locili od
avta se je hitro nasel se nekdo v vasi ki je znal anglesko, zato je hitro
pritekel, povedal da zna anglesko in izustil> Give me money. Hahaha, se eden
ki misli, da sem bozicek? Cestitali smo mu za posrecen poiskus in se odpeljali
proti severu.
|
asfaltna cesta z dekoracijo kanjonov ter vdiranjem dzungle na cestisce |
|
Trgatev banan |
|
kakavovec |
|
Kakavovec se od blizje |
|
sprejemci za Loka Kavo =) |
Dobre pol ure voznje,
nato pa zopet po stran poti do hribckov in slapov. Kaj kmalu se je po zozanju ceste pojavila vrv cez cesto, poleg pa je
stal mladenic. Vidno siti napornih Togocanov smo na njegovo francoscino
odgovorili le z> English? Po kratkem razmisleku je zbral moci in spregovoril verjetno cel njegov
angleski slovar> GIVE ME MONEY. Haha, neizmerno smo se nasmejali klavrnemu
poiskusi in se odpeljali dalje. Podobna zgodba se je zgodila v prihodnjih 5 kilometrih
se kar nekajkrat, vse dokler na koncu nismo placali nekomu da nas je odpeljal
do slapov in bil nas vodic na kratkem trekingu. Po kratkem sprehodu in okopanju
pa se je, presenetljivo, se nekdo spomnil da bi nam se enkrat zaracunal
kopanje. WTF?? Sila naporni domacini so dvignili pokrov in dali znak da se kar
seda hitro zapeljemo cez drzavo in nadaljujemo potovanje po krajih z bolj
prijaznimi prebivalci.
|
popoldanski sprehod do slapov |
|
Pavza pri slapovih |
Sto kilometrov poti proti severu, po besedah
domacinov dobre ceste, nas je stalo dobre 3 ure in pol. Hvala toyotini
vzdrzljivosti smo lahko pohodili gas cez vrtace na cestah in se prebili do
mesta ravno v casu soncnega zahoda. Poiskali smo budget hotel z zaprtim parkingom in se odpravili na
vecerjo, da zakljucimo dan. Togo je bil pred prvo svetovno vojno nekaj casa
nemska kolonija. Verjetno so le ti pozabili kaksen recept za pivo, saj je
Togoski Castel sila prijetna rec po vrocem dnevu, in k njihovim (pre)pikantnim mesnim
izdelkim pase kot ata na mamo =) (mesni izdelki so bili se v casu svojega
zivljenja najverjetneje srecni in so uzivali hrano brez kemikalij in
antibiotikov. Na njihovo sreco pa so se tudi prosto sprehajali in tekali po
dvoriscih, cestah in travnikih. Posledicno so sportne krave in kure polne zil,
meso pa je zvecljivo in skromno). Komaj cakam da doma zagrizem v en socno mehak
antibioticni stegen kure.
|
Navadna glavna cesta |
|
Krscanska cerkev |
Precenjeni hoteli so v
Zahodni Afriki ocitno nekaj povsem obicajnega. Obicajno 15-35 evrov za sobo s
kopalnico v kateri so postelje tako slabe, da preferiram spanje v avtu. Camp je
obicajno za nas boljsa resitev saj je v avtu vse kar potrebujemo, vecerja je
skuhana hitreje pa se spi se udobneje. Vendar je campov v teh krajih bolj malo,
zato je kombinacija starsev v sobi z luksuzom privat straniscem in menoj v avtu
dober kompromis. Sem ter tja smo, z malo srece in niti ne po obuctno visji ceni,
nasli hotel z bazenom in/ali vrtom, saj je plavanje in pocivanje v mirni sencki
po obicajno dolgem in napornem dnevu, pravi balzam za duso.
Zgodnja budilka ob svitu
in pa ekspresna izstrelitev iz mesta proti severu. Pripravljeni na nadaljevanje
stereotipne afriske ceste smo napolnili rezervoar in se podali na planirano
500km dolgo celodnevno voznjo proti severu Toga. Presenetljivo smo imeli odseke
z cesto, ki je dovoljevala voznjo do 100km/h vendar je konstantno zahtevala
100% prisotnost in pozornost voznika.
Povsem obicajne so bile ogromne luknje, neoznaceni lezeci policaji ter odseki,
ki spominjajo na apokalipso. Niti priblizno si ne znam predstavljati, kaj lahko
tako izmalici cesto. Lezeci policaji so pravzaprav znak, da si domacini zelijo
bolj mirnega prometa, zato na cesto nasujejo pas zemlje ali kamenja. Vcasih v
mestih zabetonirajo na cesto robnike, drugic zabetornirajo kamenje ali beton
sam. Nepresenetljivi so tudi prazni sodi ali pa kar zaporedje cik/cak hlodov.
Bankina pa je v mestih velikokrat od ceste odrezana do pol metra. Potemtakem ni
presenetljivo da je obicajna znamka avtomobila tu Toyota (hilux,4runner,land
cruiser,highlander,4wd corolla) pa se te ne zdrzijo prav dolgo. Ljudje tu
obicajno nimajo prevec obcutka za ravnanje s soclovekom in zivalmi, zakaj nekaj
bi mu bilo potem mar za avto. Gas do
konca cez drn in strn dokler se ne zvrne oziroma utrujen nekje na cesti spusti
duso.
|
La rue principale |
|
obicajen termitnjak |
Cetrta ura je odbila
dobrih sto kilometrov pa smo bili se oddaljeni od Burkinine meje. Nekje v
blizini Lonelly opisuje edino zanimivost na severni polovici Toga zato smo se
odlocili kreniti levo in jo poiskati. Jame z razgledom so luknje v pecinah,
kamor se je v 19. Stoletju zaradi pregona Chokossijevega kraljestva skrilo
ljudstvo Moba. Turisti so tukaj prava
redkost. Otroci so tako kot drugod po Beninu in Togu kazali s prstom na nas in
govorili voyo, voyo (belec, belec). Dobro uro smo se vozili med vasmi in zaman
sprasevali po <turisticni atrakciji>. Ob vracanju nazaj na glavno cesto
smo se ustavili pri katoliskem misijonu in tam se zadnjic poizkusili sreco. V
misijonu smo naleteli na anglesko govoreco osebo, ki je po vprasanju
spregovorila le> Folow me, in se usedla v avto in odpeljala. Dobre pol ure
smo nato po normalno slabi cesti sledili belemu pickupu. Naposled smo se le
znasli na vrhu prepada z cudovitim razgledom. Dobri delavec misijona je nato zrihtal se prevajalca in vodica, zatem
pa nas povabil, da prespimo v misijonu. Zaradi pozne ure smo vabilo prijazno
sprejeli in se po ogledu odpeljali nazaj. Ob vrntivi v misijon so nas domacini
najprej pozdravili z >Dober vecer>
nato pa nam je prijazni Italijanski duhovnik pripravil sobe s posteljami
in niti ni zelel slisati da bi kampirali ob praznih sobah. Utrujeno smo po
vecerji popadali se preden smo se z misionarji dodobra spoznali in uspeli
ugotoviti vec o duhovniku Milanu, ki naj bi se nekoc mudil po teh koncih.
|
|
|
Cerkev v misijonu |
Na bozicni dan se je masa zacela ze ob sedmih
zjutraj. Ker smo bili do takrat ze spakirani smo se odlocili pogledati kako izgledajo
rimokatoliki na crnem kontinentu. Obetaven zacetek aleluje z spremljavo
afriskega bobna je pokvaril italijanski duhovnik z nezainteresirano monotonim
branjem svetega pisma. Obisk svete mase brez mocne doze kave seveda ni
priporocljiv, zato smo jo kajhitro poduzali ven, jim pod bozicen paviljon
nastavili nekaj daril nato pa odprasili proti cesti za Burkino. Tudi na cesti
probi Burkini nismo nic manj prasili saj veliko afriskih cest in odsekov daje
obcutek da so ravno v delu (prav tak obcutek dajejo verjetno ze najman zadnjih
20 let). Izhod iz Toga je bil obicajno konfjuzen, Burkina pa je odprla
novo/staro zgodbo. Ker smo se prvic na tem potovanju vracali v isto drzavo smo
pricakovali enak postopek kot prejsnic. Ja seveda. Ocitno ima vsak mejni prehod
svojo politiko. Najprej smo morali placati 2.000 CFA za avto, in za to prejeli
tudi potrdilo. Nato smo morali na en urad kjer smo uredili Lesse Passe (zacasni
uvoz avta. /standardni postopek v vseh drzavah tega dela sveta). Za tem je
sledil se intervju s policajem kateri je na koncu postempljal vhod in zelel
denar. Ker je korupcija brez razloga nesprejemljiva smo mu dejali da mi nebi
placali, in po krajsem francosko/angleskem pogovoru nas je le pustil naprej.
Preden smo dokoncno zapustili mejno obmocje so od nas zahtevali po 2000 /ze
placanih/ CFA se trije, ki so na odgovor da smo to ze placali na zacetku le
zacudeno-razocarano gledali. Nauk Burkinofasovske meje> ce placas usakomu,
ki hoce denar od tebe bos bankrot se preden bos prisel do cilja.
|
Na meji sem dobil novo ime (dovoljenje) |
|
Zapornica na meji |
Cesta za tem se nam je zdela kot vzletna steza.
Neprekinjena asfaltna linija z redkimi luknjami. Milina. Cestnina dobrega evra
je bila placana z veseljem =) (cestnine po zahodni afriki niso redkost oziroma
se nahajajo na odsekih z manj(simi) luknjami). Dokaj hitro smo pridrveli v
Ouagadougou vendar so sanje o istodnevnem prepeljanju do Bobota hitro zbledele,
ko smo se ustavili v bozicnem prometnem zamasku glavnega mesta. Jutranji kaos
na celovski cesti se v Afriki smatra za tekoc promet. Veliko kilometrov in pa bore malo pocitka so
pripeljali do hitrega sklepa da se zatecemo v ze znani hotel z chill out vrtom.
Poznopopoldanski mini pocitek nato pa bozicna vecerja v druzinskem krogu z
okraskom tone komarjev in avtomobilskih kupcev brez denarja.(za bozic sem si
zelel le, da bom imel prihodnji bozic mir).
Obicajno vstajanje malo
po sesti uri je pomenilo, da smo bili okrog sedmih ze na izhodu iz mesta. 400km
po ze enkrat prevozeni magistralni cesti mine hitro in brez tezav. in ko
primerjam pot z avtocestno povezavo do Munchna me kar zmrazi. Doma avtocesta
pici ko sus pa je noro velik event ko grem na bavarsko. Tu pa se mi voznja do
Bobota zdi kot kaplja v morje oziroma dopoldanska voznja do bazena.Na poti smo
vseeno naredili majhno pavzo kjer smo odsli poslatat nekaj krokodilov in pa
seveda na zacetku zajtrk ob cestninski postaji. 3 jajcka, francoska struca in
caj z mlekom stanejo slab evro.
V Bobo- Dioulassi smo
polek tanka napolnili se dobrote iz supermarketa nato pa potegnili se slabih
100km juzneje do finega hotelcka z bazenom (slika prejsnje objave bloga). Popoldanski relax, plavanje. Urejen
hotel in mir sta bila nujno potrebna zato so se nam vidno polnile energijske
baterije iz uro v uro. Se kvalitetna vecerja in pa nekaj pirov pa smo bili
zjutraj ze kot novi. Po zajtrku smo se odpravili na krajsi 2 urni trekking do
manjsih slapov ter nekih skal. Vodic je znal povedati precej okrog favne in
flore v blizini, vendar seveda ni znal anglesko vec kot pa ze znani <Give me
money>.
|
Pozigalnistvo je v sirnih savanah zelo pomembno |
Navajeni dobrih cest v
Burkini smo se odlocili odpeljati bliznjico po (urisano) malo slabsi cesti mimo
Sindou Peaksov, silno znanih skalnatih formacij. Takoj ob cestnem odcepu se je
zacel makedam, ki se je nadaljeval v spremljavi ribeznov in lukenj prav vse do
meje z Malijem(150km). voznja po krajih, kjer si ti domacinom verjetno najvecja
atrakcija v letu, ljudje pa so izjemno prijazni, je malce popravila nase mnenje
o ljudeh v tem delu sveta. Pocasno plezanje po cesti in preckanje hudournikov
je kazalo na zamudo, zato vecje pavze niso prisle v postev. Tudi meja je vzela
svoj casovni davek in ga pomnozila z dve. Dobro uro smo cakali za izstop iz Burkine (ne, ni bilo gnece. Ljudem
se pac tu ne mudi). Malijska meja je bila tu najbolj vprasljiva, saj smo imeli
ze uporabljeno vizo za enkraten vstop v drzavo, vendar je bila casovno se vedno
veljavna. Preseneceno cariniku nismo uspeli razloziti, da viza ni vec celjavna
ker je bila ze uporabljena ter, da potrebujemo novo. Po afrisko smo se pustili
toku in cakalli. Sem ter tja pa se neizobrazenost uradnikov nagiba tudi v naso
korist. Razlozil nam je da viza se ni potekla zato je udaril stempelj in nas
spustil mimo (naj spomnim> na
malijski ambasadi so za veckraten vstop zeleli dodatnih 45.000CFA na osebo, torej
dodatnih 205 evrov, enkratni vstop pa stane 15.000CFA/osebo. Zato smo vzeli
samo enkraten vstop) (naj spomnim2> ce se ti v Afriki nekaj ne zdi logicno
se ne trudi razumeti, ker po vsej verjetnosti tudi ni). Tudi na Malijski meji
smo potrebovali za vse 3 kontrole dobro uro, vendar je le ta minila hitreje saj
smo si ob cakanju na vrsto in izdelavo papirjev cas krajsali z gledanjem
televizije na zofi v dnevni sobi zendarske postaje. Navadn.
|
nabran bombaz |
50 kilometrckov in ravno smo prispeli v SIkasso
ob soncnem zahodu. Po nasvetu uniformiranih kolegov iz meje smo se napotili v najboljsi
hotel v mestu. 12 evrov za nocitev z zajtrkom, tekoco vodo, privat kopalnico in
elektriko, parkiriscen in se intrnetom za po vrhu. Kjer je elektrika so
redukcije v Zahodni Afriki nekaj povsem obicajnega. Ob povratku stroma updejtamo
blog in se se zadnjic uglasimo pred Gunejo. Glede na brano v Lonelyu nismo
vedeli kaj bo tam z internetom, ce pise da drugo najvecje mesto nima elektrike?
V pricakovanju na naslednji dan smo se zakopali pod rjuhe v (vedno) prekratke
postelje.
Takoj ob soncnem vzhodu
smo peljali 2 uri po dobri cesti na vzhod, tam pa spreknili proti meji z
Gvinejo. Zemljevid prikazuje dobro cesto, le zadnji del ob meji naj bi bi ob
risanju zemljevida se v delu (sklepamo da je do sedaj ze narejeno). Nedalec od
odcepa se je pricel kvaliteten makedam z kaksno vecjo in manjso luknjo. Brez problema
smo odpeljali se nadaljnih 150 kilometrov do odcepa za Gvinejo. V vasi, kjer je
vrisan odcep smo zavili levo pri znaku
za Gvinejo. Vse ok, razen to da odcep vodi le v vas, za tem pa malo slabega
kolovoza, po 100 metrih pa samo se pes pot. V vasi so nas suvereno napotili na
pespot, prav tako tudi domacin na pes poti. Ja, ja. Gvineja je po tej cesti
naprej. Po par sto metrih voznje po pespoti smo sklenili da to ni mogoce in da
tudi ce pridemo do meje tam definitivno ni nikogar. obrnili smo, se vrnili na makadam
in pot nadaljevali v pricakovanju na boljsi/pravi odcep. Po 10 kilometrih
pricakovanega odcepa ni bilo, domacini pa so nas posiljali od koder smo prisli
z napotkom da je carina prav tam pri table za Gvinejo. Sila skepticni v
uspesnost smo se vrnili v prejsno vas in se ustavili pri tabli za Gvinejo. Pred
najblizjo hiso smo gospoda zmotili @ravno@ pri pocitku in ga povprasali za Gvinejo
ter carino. Gospod v pisanih oblacilih se je izdal za carinika. Dejal je da bo
on vzel Lesse passé (papir od avta), to pa je tudi vse kar bomo srecali na
Malijski strani meje. Dodal je se da je pespot po kateri smo vozili prava,
lahko pa se zapeljemo se 100 metrov naprej, tam skrenemo desno in nadaljujemo
pot po pes poti za motoriste. Vse je kazalo na prihajajoco Gvinejsko avanturo
zato smo stopili po gasu in se zapodili v grmovje.
|
Gospod Michelin |
|
10 ljudi v avto, 30 kur na streho, 10 kur zadaj,
10 pri straneh in 10 na bullbar, pa se kolo =) |
|
Prvi poiskus do Gvinejske meje |
.
|
Glavni odcep za motorna vozila |
|
glavna cesta za Gvinejo |
Hja, srečno novo leto tudi vam, na poti:) No, iz prebranega sklepamo, da je začetek 2013 odličen in da vam ni hudega. Izkorisitite "odklop" in uživajte še naprej.
OdgovoriIzbrišilp,LTL (sp.trg)