17. objava 10.-14.12.2012
BESEDA O ZAHODNO-AFRISKEM PROMETU
Po vec kot 13.000km
prevozenih kilometrih se upam vsaj malo klasificirati kot usposobljen voznik po
Zahodnoafriskem cirkusu. In po slabih dveh mesecih na poti se kilometri zares
uspesno nabirajo, drzave se vrstijo z njimi pa tudi ljudje. Predvsem zanimivo
se mi zdi kako poteka kultura na cestah, saj se tam se najvec zadrzujem. Ce povzamem>
Maroko je se precej kulturen. Solidni avti katerim na cestah delajo druzbo
oslovnske oprege, kaksen motor ter pesec. V mestih, kjer je ogromno avtov je
polek potrpezljivosti potrebno veliko jajc ter pa odlocnost. Brez prerivanja
lahko na mestu stojis cel dan ter poslusas trumo hup za svojim hrbtom. Hupa je
po severni Afriki bolj pomembna zadeva kot smerokazi, z njo naznanis svojo
prisotnost, zeljo po spremembi pasu oziroma kakrsnemu koli drugemu manevru. Taksisti
pa jo v Mavretaniji in Senegalu uporabljajo tudi za oznanitev pescem, da imajo
prosta mesta in da bi te radi peljali kamor si zelis.
|
najbolj obicajno klasicno marosko vozilo mercedes Benz 123 - Grand taxi, |
|
Pista cez gorovje Atlas |
Mavretanski kaos je na
cesti eden izmed najbolj nemogocih do sedaj. Avtov je manj, so le vrhunski terenci-toyote
(ljudje z ogromno denarja) ter stari avti v izjemno slabem stanju. Na mestnih
cestah je ogromno lukenj, smeti ter druge sare, asphalt zamenja prah ter pesek,
avtim pa konkurira se vec oslovskih opreg. Brez afriskih jajc, maroskega
urjenja in zverinske odlocnosti tu vozniki nimajo kaj poceti. Obicajna je mestna
kolona, kjer stojis 20 minut, pred tabo je avto brez voznika sredi
nepremikajocega prometa pa ogromno pescev, motorjev ter policija z piscalkami. Nesrece
so vsakdanji pojav, avtomobili so vsi kompletno obutani, sipe so na starih
avtih obicajno pocene, razbite. Mestni kombiji za prevoz ljudi obicajno okenj
sploh nimajo. Izven mest je ogromno razbitih avtov in ostankov prometnih
nesrec. V Afriki pa ljudje gumo
zamenjajo ko se ta zaradi preobrabe slece iz feltne oziroma poci zaradi
gromozanskih lukenj.
|
kako je nastala taka nesreca mi ni cisto jasno (zahodna sahara) |
|
Kabina tovornjaka |
|
Mavretanski promet |
|
Mavretanski semafor |
Senegal je malce bolj
kulturen, verjetno zaradi bolj lazernega afriskega pridiha in ne vec Arabskega
kaosa. Mesta so se vedno zivalska in zahtevajo vso pozornost voznika. Ovce in
koze v kroziscih in na cestah so se vedno priostne, pesek in prah v mestih prav
tako obicajna, vse skupaj pa postane nekoliko bolj obvladljivo in pretakajoce.
*obstaja tudi moznost, da sem se v tem trenutku ze tako navadil na tak prometni
kaos, da je postal sprejemljiv.
|
Na busu je platca dost za vse! |
|
Nalozimo kokr gre, pol pa se mal za po cez |
|
tovornjak za prevoz opek po Dakarju |
Mali je izven mest cudovit. Glede na sreco z transferjem na cudoviti
novi cesti, katera je bila za povrh se prazna smo bili pozitivno preseneceni.
Bamako pa je prav tako zverinski kot ostala glavna mesta do sedaj. S tem da tu
vrocina postane se bolj zverinska, avtov je veliko, te pa so prav tako stari
zaradi cesar nastaja debela plast cestnega prahu pomesanega z vsemi izpusti
(smog). Ob dihanju se ti pred ocmi brisejo dnevi zivljenja in zelis si le
vzdihljaj pravega domacega gorenskega zraka.
Burkina pa nase presenecenje opusti vecino oslovskih opreg, namesto
tega pa se domacini posluzujejo skuterjev ter ostalih malih motorckov. Ker na
cesti prevladuje plocevina nad zivalmi je voznja malo lazja, problem dela le
morje motorckov kateri se nahajajo na vseh straneh vozila. Ob pogledih na tono nesrec
kjer je avtomobil povozi motor pa nam avtomobilistom dela ekstra oster focus in
konstantno mece ocesa po ogledala, stopalka za plin pa postane bolj obcutljiva
na leve in desne premike.
|
Vrhunska cesta |
|
motor + prosti sedez |
|
tovornjakar pelje s seboj vecerjo |
|
afriska klasika |
.
BURKINABE
Po dveh urah voznje smo
koncno prispeli v Bobo, drugo najvecje mesto Burkine Faso. Majhno in umirjeno
mestece s prijaznimi mescani ima najstarejso mosejo v drzavi. Stara je 920let,
priblizno toliko kot stari del mesta. Moseja ter mesto sta zgrajena pretezno iz
blata. Razlozili so nam da obstajata dve vrsti blata, naravno ter umetno.
Umetnemu polek blata in vode dodajo se malo cementa. Da dodajo trdnost stavbam
pa dodajo se tikov les. Po sprehodu cez mestno trznico in neplodnemu poiskusu
dvigov na vseh bankomatih v mestu smo poiskali camp, skuhali vecerjo in si
privoscili dolg spanec. Burkinabe, prebivalci Burkine so znani kot prijazni
ljudje kar pa so pogosto dokazovali. Ze v prejsnih drzavah so se hitro na nas
popotnike prilepili domacini in nam na
vsak nacin hoteli nekaj prodati, oziroma nas voditi sem ter tja v zameno za
placilo. Tudi tu se hitro najde kdo, ki bi ti rad pomagal, le da tu znanje
anglescine vsaj na osnovnem nivoju ni tako tuje, vse to pa pocnejo predvsem iz
dobre volje, in se na koncu niso pripravljeni prepirati za placilo.
Zjutraj pa akcija na
ogled moseje ter starega dela mesta. Ob razlozitvi vsem mestnim vodicem, da
placamo le vodica z vsaj minimalnim znanjem anglescine so naposled le
pripeljali nekoga, ki je vedel presenetljivo veliko o mestu, obvladal angleski
jezik. Razkazal nam je mosejo, razlozil vse o
njej, nato pa nas je peljal se skozi star del mesta. Tam je med drugim tudi
koliba, katera sluzi kot sodisce, v kolikor pa se poglavar ne mora odlociti kdo
ima prav pa imajo v neposredni blizini nek sveti kup zemlje. Tam zrtvujejo kuro
in v kolikor je clovek kriv se iz kupa pokadi.. ja, tudi mi nismo razumeli in
ga vprasali 3x kako to misli da se iz kupa zemlje pokadi ce je clovek kriv..
ocitno voodoo zares ni vec tako dalec. V tem mestu zivali zrtvujejo za vse
mozno. Eno za nas, da se bomo srecno vrnili domov, eno ob poroki, pa drugo ob
polnoletnosti, itd itd.
Po ogledu mesta nam je razlozil vodic, da je on pravzaprav frizer,
zato smo hitro skocili pogledat se njegov salon oziroma kolibo in poizkusili
njegove spretnosti. Po strizenju smo sli
na hitro pogledat se njeogovo faro /protestantsko cerkev/, nato pa nam je
pokazal kafano, kjer smo bili zmenjeni s Titom in njegovo punco. Slovenski par,
ki zivi ze nekaj casa v Bobotu, zato bi bil greh ce se nebi srecali na kavi,
malce pokramlali kaj pa kako je doma pa kaj je novga v Burkini. Po kavi se je
zacela mala akcija prodaje telefonov, kjer so mi lokalci ponujali 15 eurou za
tri stare telefone. Akcija je bila zaradi prenizke cene neuspesna, energije o
nadaljni prodaji pa je ta dan zaradi peklenskih temper atur primankovalo. Ob odvozu
iz mesta in nadaljevanju poti proti Ougadougouju (glavnemu mestu Burkine) smo
se ustavili se pri drugem slovenskem paru na kratki debati. Andrej Morovic ter
Spela sta pred nekaj dnevi nasla cudovito hisko v predmestju in se jo odlocila
najeti. Spela trenutno preucuje migracije Slovencev v Afriko za nek slovenski
institut zato si boljse pisarne oziroma delovnega okolja res nebi mogla izbrat
=) Moro nam je ob poslavljanju se predlagal prenocitev v ne prevec oddaljenem
hotelcku z kolibicami v bojda lepi pokrajini.
|
blatna moseja |
Res smo se odlocili pogledat kaj pa kako stojijo kolibice. Na koncu
mestu smo zavili levo in ob soncnem zahodu vozili ob kamnolomu katerega barve so
s pomocjo sonca nagrajevale s cudovitimi prizori. Nedalec od tam je res stalo
nekaj cudovitih kolibic v objemu dreves. Tam smo si privoscili vecerjo, ter
uzivali v tisini in objemu zvezd z neskoncnimi utrinki... vse dokler ni mimo
priropotal star mercedesev kombi, nato pa zvok slovenskega jezika.. hm, nihce
drug kot Andrej in Spela, ki sta se prisla na vecerjo ter pogledat, ce smo
nasli hotelcek.
|
peskokop |
|
slika za dobro jutro |
|
cenejse je placati kramp in delovno silo kot pa masine |
Nekje okrog 500 kilometrov nas je locilo do glavnega mesta zato smo se
po zajtrku nalozili v avto ter se pocasi odpeljali proti vzhodu. Ob prvi
priliki, ko je imela vas elektriko, smo se ustavili in pri lokalnemu varilcu,
da je znova pritrdil zatic na pokrovu motorja. Offroad in onroad je v afriskih
krajih zaradi vseh tresljajev sila naporna zadeva za avtomobile in glede na +10.000km
za mano, od kar sem na poti, se mi zdi da toyota vrhunsko dela in da je tako
mini popravilce sem ter tja skoraj zanemarljivo.
Ta dan smo zeleli urediti se zadnje planirane vize na poti zato je bil
cilj jasen. Cimprej v Ouago, potem pa poiskat senegalsko in beninsko ambasado, nato pa
vse ostalo. Bolj kot smo rinili proti mestu, bolj nam je postajalo jasno, da
sami iskanih predstavnistev ne bomo nasli. Ker nam ob nekaj poizkusih niti
lokalci niso znali pomagati smo se odlocili poiskat prenocisce nato pa se vse ostalo.
ob lutanju okrog hotela, sem nasel najboljsega kolega iz Burkine, Omarja. 25
letni student matematike z zadostnim znanjem anglescine za komunikacijo. Hitro se
postekava in fant ponudi, da me zapelje z motorjam po vseh ambasadah, ce mu
placam za nafto in dam se dober evro za povrhu. Super. Usedeva se na motor in
svigneva v mesto na lov za vizam. Vozila sva se iz ulice v ulico in sprasevala
za senegalsko ambasado. Vessel, ker se lahko za trenutek prepustim panoramski
voznji z motorjem, ambasado pa bo namesto mene koncno nasel nekdo drug. Ura se je premikala, ambasade pa so znane po kratkih delavnih urnikih,
zato me je pocasi zacelo skrbeti, da bova prepozna. Piko na i pa je dodal se
Omar ko je v kriziscu zacel kazati rocko za gas, ki se mu je odtrgala z
motorja. Hm, neprijetna rec. Ker je motorjev nesteto je tudi mehankar na vsakem
koraku. Dobrih 5 metrov od krizisca je bil mehankar, ki je imel rezervni del. V 20 minutah je bil motor
spet vozen, racun za delo in novo rocko pa je znasal dva evra in pol. Spet na
lovu za ambasado v centru mesta. Vsaka 5. Oseba je kazala smer, kje naj bi se
ambasada nahajala, vsak pa je pokazal v drugo smer. Skoraj ze obupan se
ustaviva pred trgovinsko zgradbo, od zadaj pa je na stopniscu v prvem
nadstropju visel napi> senegalska ambsada 2. Nadstropje. Vrata zakljenjena
in nikjer nobenega napisa o delavnem casu. Po Afrisko se odlocim da poizkusim
jutri in da vseeno poizkusiva najti beninsko ambasado. Dolga voznja in vse manj
ljudi, ki bi nama znali dati nadaljne napotke so naju pripeljali na obrobje
mesta kamor niti v snu nebi postavil ambasade. Sprasevala sva na bencinski
crpalki, kjer nihce ni vedel povedati kje se nahaja ambasada, kar naenkrat pa
sva se zavedala da pravzaprav stojiva nasprot le-te. Prijazna ambasadorka pove,
da lahko v eni uri naredi vize vendar potrebuje kopije pasusov ter slike. Cudovita
novice me je ponesla v hotel na vecerjo, pircek in pa pocitek. Hotelcek je imel
le se eno prosto sobo za dve osebi, zato smo avto zapeljali na vrt hotela ob
restavracijo, kjer so mi dovolili brezplacno kampirati.
V Burkini posel z prodajo
avtomobilov prav tako cveti, se posebej zaradi oddaljenosti od Evrope ter svoje
geografske pozicije. Ponovno se mi je poigrala misel o moznosti prodaje avta ob
dobri ponudbi zato sem veliko casa prezivel ob pogovorih z potencialnimi kupci.
Tu za prodajo avta clovek potrebuje predvsem cas. Za relativno nizko ceno lahko
avto prodas preprodajalcu, ta pa izplaca vsoto takoj, za visjo ceno pa je
potrebno vec casa, pojavi pa se tudi vprasanje ali ima kupec zares denar. Ponovno, tu v Afriki je vse mogoce in ponovi se slogan> ne verjamem
dokler ne vidim.
Zjutraj smo se odlocili, da si ogledamo Moro-Naba ceremonijo, ki je *must-see*
v mestu. Moro-Naba je vodja ljudstva Mossi (ljudstvo, ki zasega polovico
burkinovske populacije) in najmocnejsi tradicionalni poglavar v drzavi. Vsak petek
zjutraj naredi formalni ritual, ki traja 15 minut. Vsak teden ponavljajo
zgodovinski moment, kako se Moro-naba odloca ali bo sel v vojno ali ne. Povod za vojno je, da je
nekdo ukradel fetish Morotu. Na koncu se odlocijo, da ne bodo sli v vojno vendar
vseeno ustrelijo s topom. Kot glavna atrakcija v mestu je vse skupaj precej
dolgocasno, fotografiranje pa kljub temu prepovedano. Po obredu me je pobral
Omar, da sva se odpeljala najprej na beninsko ambasado uredit vize nato pa se
na ambasado Senegala. Tokrat sem imel vec srece kot kdarkoli prej. Ambasada je
bila odprta, nekdo izmed zaposlenih pa je imel vec posluha kot prejsnji
zastopniki te drzave. Ob razlozitvi ze znanega problema je le prikimal, in za 3
mesecno vizo z veckratnim vhodom zahteval 30 eur. Super. to kar je v Senegalski
drzavi drago, zahtevno in pocasno in na Malijski ambasadi nemogoce je tu mogoce
storit cenejse ter v roku 2 ur. Zmaga in zivela revulucija! Odpravim se v hotel
na kosilo, namesto pocitka pa sem se naprej pogajal z potencialnimi kupci kateri
so skoraj da ne stali v vrsti. Le s tezavo sme jim dopovedoval, da avto
potrebujem se en mesec, nato pa ga lahko pripeljem nazaj v kolikor mi kdo
ponudi primeren kupcek evrov. Popoldan me
je pobral Omar, ko je prejel klic iz ambasade da je moja viza gotova, nato pa
smo se zapeljali na trznico ter na ogled mesta. Vecer smo zacinili se z
koncertom tradicionalne afriske glasbe nato pa mizule z idejo, da prihodnji dan
porinemo do Benina.
|
moseja v Uagadougouju |
|
Prodaja smrekc in jaslic |
|
zakrite jasli z novoletno jelko ob katoliski cerkvi |
Ni komentarjev:
Objavite komentar